Velg riktig bussvei for Stavanger Vest!

Deler av den aktuelle strekningen, sett fra luften.

Dagens planer for bussvei fra sentrum til Kverntorget innebærer å bygge bussvei parallelt med kjøreveien. Dette er et prosjekt som utvikles av Rogaland fylkeskommune i henhold til Byvekstavtalen. Alternativene som har blitt vurdert, er midtstilt eller sidestilt bussvei. Midtstilt bussvei er forkastet på grunn av store inngrep og høye kostnader, mens sidestilt bussvei er utelatt med begrunnelse «dette er kollektivfelt» og ikke «bussvei» ihht. såkalt BRT-standard. 

Carl Rolv Middelthon, Magnar Aksnes, Kåre Skogen og Knut Rafto

Madlaveien har allerede sidestilt kollektivfelt 
Vi er enig i at midtstilt bussvei ikke egner seg på denne strekningen. Vi er derimot uenig i at sidestilt bussvei utelates som et alternativ. Madlaveien har allerede sidestilt kollektivfelt på hele strekningen fra sentrum til Madlaforen. Ved å fjerne el-bil og taxi fra kollektivfeltet blir feltet en ren bussfil – eller bussvei. Da kan man ta vare på eksisterende kjørebaner, holdeplasser, kryss, fotgjengeroverganger, trær og beplantning, og sikkert mye av skilting og belysning også. Anleggsperioden(e) vil også bli redusert til et minimum.

Unngår motgående trafikk
Buss kan om nødvendig få prioritet der det er behov for det. Løsning av kryss og på-/avkjørsler må kunne la seg gjøre slik at alle trafikanter får akseptabel fremkommelighet på hele strekningen. Den korte strekning fra Kannik-krysset opp til Løkkeveien forutsetter vi at planleggere finner en fornuftig løsning på i samarbeid med Stavanger kommune. Med sidestilt bussvei unngås motgående trafikk for både busser og annen trafikk. Både vestover og østover. I motsetning til parallellstilt bussvei som vil gi motgående trafikk på hele strekningen – for alle. Sidestilt bussvei vil åpenbart redusere risiko for kollisjoner/uhell.

Store penger å spare
De økonomiske besparelsene vil bli svært store – sannsynligvis i mange 100 millionersklassen. Med tilhørende svært betydelige besparelse i bruk av offentlige midler.

Vi mener sidestilt bussvei også er det beste for strekningen Madlaforen til Kverntorget (plan 2874), selv om det her ikke er eksisterende 4-felts vei med bussfil. Sidestilt bussvei også her vil gi bedre fleksibilitet for nåværende og fremtidige løsninger, ingen motgående trafikk, og samtidig gi en helhetlig løsning på strekningen fra sentrum til Kverntorget. 

Hvorfor er ikke dette alternativet utredet?? 
I møte med planleggere fra Rogaland fylkeskommune får vi vite at «sidestilt bussvei» ikke utredes fordi dette er et kollektivfelt. «Vi har ikke mandat til å vurdere sidestilt bussvei», ble vi fortalt. Et mandat som åpenbart er gitt av Rogaland fylkeskommune/Fylkestinget. Noen hevder at sidestilt bussvei ikke er bussvei – og at statlige midler vil bortfalle, jfr. bl.a. konseptvurdering av 23.01.2025 utarbeidet av Rogaland fylkeskommune. Dette kan ikke stemme! En løsning som er bedre, sikrere og langt billigere må da statlige instanser slutte seg til – med akklamasjon! Her sparer felleskapet  beløp i mange 100 millionersklassen! Ifølge den informasjon vi sitter på, har staten aldri trukket tilbake statlige tilskudd på et slikt grunnlag. Hvorfor kan sidestilt løsning godkjennes i Trondheim (Metro-buss) og ikke i Stavanger?

To faktum 
Styringskomiteen for bymiljøpakken har bedt om at sidestilt løsning skal utredes.

Utvalg for By og Samfunnsutvikling gjorde vedtak i møte 5. oktober 1923 om at det skal utredes sidestilt bussfelt slik det i dag er på Madlaveien for bussveien fra Mosvatnet til Hillevåg, noe Rogaland Fylkeskommune har valgt å se bort fra.

Hva bør politikerne i Stavanger gjøre?
Vi foreslår at politikerne gjentar sine ønsker og beslutninger om at sidestilt løsning blir utredet slik at denne løsningen kan bli fremmet i Utvalg for By og Samfunnsutvikling. Stavanger kommune, gjennom våre lokale politikere , må kunne stille krav overfor fylkeskommunen og forlange at sidestilt løsning utredes før den fornuftige og kostnadsriktige løsning framlegges for deres godkjennelse. Tiden er over for utstrakt sløsing med offentlige og bompengeinnkrevde midler.

Fremdriftsplan for videre behandling av saken kunne anslagsvis være:

Utsett behandling av plan 2623 inntil videre.

Be om at alternativ med sidestilt bussvei utredes.

Be om at alternativ for sidestilt bussvei også for plan 2873 og 2874 utredes.

Be om at alle tre planene - inklusive alternativ med sidestilt bussvei - deretter behandles på normal måte med varsling/detaljregulering etc.. Inkludert konsekvensanalyse, kostnadsoverslag og statlige tilskudd.

Legg alle tre planene fram samlet til politisk behandling.

Vi forstår at dette kanskje vil forskyve etablering av bussvei for Stavanger vest. Dette mener vi ikke er et problem siden eksisterende bussavvikling på hele strekningen, med få unntak, fungerer helt tilfredsstillende.

Ønsker kommunen en raskere fremdrift, foreslår vi at bystyret, ved første gangs behandling, forkaster forslaget om parallellført bussvei, og ber fylkeskommunen utarbeide nytt forslag basert på sidestilt bussvei