EIGANES: For snart et år siden gikk en kvinne i 60-årene rolig på fortauet like utenfor der hun bor. Plutselig kom en mann på elsparksykkel bakfra og kjørte henne rett ned.
Dette skjedde i krysset Løkkeveien/Eiganesveien. Folk i butikken over gaten raste ut for å hjelpe til og fikk tilkalt ambulanse. Kvinnen brakk hoften, fikk slått ut flere tenner og tilbrakte 2-3 måneder på sykehus. Hun er fremdeles i opptrening for å kunne gå skikkelig. Den som kjørte elsparkesykkelen stakk av fra åstedet.Kvinnen vil selv ikke stille til intervju, men Margit Ulven, kvinnens nabo, ønsker gjerne å få dette fram. De bor begge i huset på hjørnet der hvor ulykken skjedde. – Løkkeveien er til tider blitt en motorvei for elsparkesykler, sier Ulven tydelig irritert. Sparkesyklene kommer ned Eiganesveien og Løkkeveien i stor fart på fortauene, og vi hører dem ikke. Det er livsfarlig! Jeg ønsker at det skal bli strengere regler for bruk av disse kjøretøyene. Hun viser oss en P-plass for elsparkesykter like over gaten, rett ved steingjerdet inn mot «Klubben». –Denne P-plassen ble anlagt på forsommeren, og jeg mener den burde flyttes et par kvartaler lenger opp i Eiganesveien, eller ved Extra-butikken i Kannik, sier hun. Fortauet på stedet er trangt og har ikke plass til både gående og folk på elsparkesykkel, eller andre sykler for den del.
10 ganger høyere risiko for å bli skadet på elsparkesykkel
Det er 10 ganger høyere risiko for å bli skadet i en ulykke med elsparkesykkel enn vanlig sykkel, og risikoen er over tre ganger så høy om natten.
Når skjer de fleste ulykker på elsparkesykkel?
De fleste ulykkene skjer om natten, og de fleste ulykker skjer med en person involvert.
som på fagspråket kalles mikromobilitet – et begrep som også inkluderer kjøretøyer som elektriske rullebrett og ståhjulinger. Utfordringen disse kjøretøyene har til felles er: Manglende kontroll hos mange førere. Mulighet for høy fart i omgivelser med mye mennesker og liten plass. Utleiesystemet gjør at hvem som helst kan bruke dem helt uten erfaring. Dårlig dømmekraft hos de som tar i bruk el-sparkesykkelen.