Påkjørt bakfra. Synderen stakk av!

PÅ HJØRNET: Margit Ulven bor på hjørnet der ulykken skjedde.
Denne artikkelen er krysspublisert til bydelsaviser.no

EIGANES: For snart et år siden gikk en kvinne i 60-årene rolig på fortauet like utenfor der hun bor. Plutselig kom en mann på elsparksykkel bakfra og kjørte henne rett ned. 

Dette skjedde i krysset Løkkeveien/Eiganesveien. Folk i butikken over gaten raste ut for å hjelpe til og fikk tilkalt ambulanse. Kvinnen brakk hoften, fikk slått ut flere tenner og tilbrakte 2-3 måneder på sykehus. Hun er fremdeles i opptrening for å kunne gå skikkelig. Den som kjørte elsparkesykkelen stakk av fra åstedet.Kvinnen vil selv ikke stille til intervju, men Margit Ulven, kvinnens nabo, ønsker gjerne å få dette fram. De bor begge i huset på hjørnet der hvor ulykken skjedde.

– Løkkeveien er til tider blitt en motorvei for elsparke­sykler, sier Ulven tydelig irritert. Sparke­syklene kommer ned Eiganesveien og Løkkeveien i stor fart på fortauene, og vi hører dem ikke. Det er livsfarlig! Jeg ønsker at det skal bli strengere regler for bruk av disse kjøretøyene.

Hun viser oss en P-plass for elsparkesykter like over gaten, rett ved steingjerdet inn mot «Klubben».

–Denne P-plassen ble anlagt på forsommeren, og jeg mener den burde flyttes et par kvartaler lenger opp i Eiganesveien, eller ved Extra-butikken i Kannik, sier hun.

Fortauet på stedet er trangt og har ikke plass til både gående og folk på elsparkesykkel, eller andre sykler for den del.

P-plass for elsparkesykler

10 ganger høyere risiko for å bli skadet på elsparkesykkel

Det er 10 ganger høyere risiko for å bli skadet i en ulykke med elsparkesykkel enn vanlig sykkel, og risikoen er over tre ganger så høy om natten. 


Når skjer de fleste ulykker på elsparkesykkel?
De fleste ulykkene skjer om natten, og de fleste ulykker skjer med en person involvert.  

Det skjer spesielt mange ulykker i helgene, og nesten halvparten av de skadde på elsparkesykkel, kjørte med promille.

Hvilke skader er mest vanlig på elsparkesykkel? 

Tall fra Oslo skadelegevakt viser at det er hodeskader og skader i arm som utgjør over 65 prosent av skadene. Av de alvorligste skadene er det flest skader i kne og legg etterfulgt av hodeskader. Det er unge menn som oftest blir skadet på elsparkesykkel. Av 286 skader der el-sparkesyklistene fikk hodeskader, var det kun 4 som brukte hjelm.

Årsak til ulykker på elsparkesykkel

El-sparkesykler tilhører det
som på fagspråket kalles mikro­mobilitet – et begrep som også inkluderer kjøretøyer som elektriske rullebrett og ståhjulinger. Utfordringen disse kjøretøyene har til felles er:

Manglende kontroll hos mange førere. 

Mulighet for høy fart i omgivelser med mye mennesker og liten plass.

Utleiesystemet gjør at hvem som helst kan bruke dem helt uten erfaring. 

Dårlig dømmekraft hos de  som tar i bruk el-sparke­­sykkelen.