Nyttig framkomstmiddel –⁠ eller en pest og en plage?

Ikke lov: Det er ikke lov å være to stk. på en elsparkesykkel. Foto: AI.

EIGANES/VÅLAND: For noen år siden ­dukket det opp et nytt ord i Norge. Elsparke­sykkel. Til tross for at den verken er en sykkel eller innebærer særlig mye sparking. Språk­rådet var frampå med ordet ståmoped, men elsparke­sykkel har i praksis vunnet.

De fyller gater og fortau. «Travle» mennesker suser rundt på vei til noe. Og etter turen blir de forlatt – mer eller mindre tilfeldig.

I 2024 var det totalt 35 000 elsparkesykler til leie i Norge. Hodeløs parkering er én ting. Men elsparkesyklene bidrar også til en urovekkende skadestatistikk. I Sør-Rogaland var det 55 moderate og alvorlige ulykker med elsparkesykkel i perioden desember 2020 til desember 2023. Sommeren 2022 innførte regjeringen strengere regler for bruk av elsparkesykler. Uten at skadetallene har ikke forbedret seg etter dette.

Lett å tryne
– Sparkesykkelen er utstyrt med små hjul som kan gi dårlig feste ved svinger, forklarer Elisabeth Haaland, regionleder i Trygg Trafikk. Samtidig har de lettere for å bråstoppe hvis de går ned i hull eller treffer en kant.

Hun sier også at føreren av sparkesykkelen er stående og det medfører at de som regel stuper framover ved en ulykke, noe som viser igjen i ulykkesstatistikken med hodeskader.

Bruk hjelm
– Noen har den oppfatning at det er greit å kjøre elsparkesykkel på vei hjem fra fest, sier Haaland. Mange vet ikke elsparkesykkel og promille er forbudt. Det skjer spesielt mange ulykker i helgene, fortsetter hun. Nesten halvparten av de skadde på elsparkesykkel, kjørte med promille. Utleiesystemet gjør at hvem som helst kan bruke dem helt uten erfaring. 

– Vi må regne med at det er dårlig dømmekraft hos de som for første gang tar i bruk elsparkesykkelen. Vi tilråder derfor hjelmforbud for alle på elsparkesykkel, sier Haaland. Vi mener at hjelmpåbudet for barn under 15 år også bør gjelde for alle brukere av små elektriske kjøretøy, slik Danmark har gjort.

Hodeskader vanligst
Nevrokirurg Clemens Weber ved SUS har, sammen med flere andre leger, gått ut og frarådet bruk av elsparkesyklene. Weber sier til Aftenbladet at mange av de alvorlig skadde pasientene som ankommer SUS, har hode- eller ansiktsskader.

– Hele 34 prosent av de skadde har hodeskader, forklarer Haaland. Blant syklister er hjelmbruken på ca. 60 prosent, men bare 2 prosent på elsparkesykkel. Forskning viser at sykkelhjelm forebygger alvorlige hodeskader med 60 prosent. Det er allerede utviklet løsninger med bokser for hjelm som kan monteres direkte på kommersielle el- sparkesykler. 

I fjor høst ble Paris den første europeiske storbyen som innførte et totalforbud mot utleie av elektriske sparkesykler. Hvor mange ulykker skal det til før Stavanger gjør det samme?

regionsleder :  Elisabeth W Haaland.

Seks kjappe

Du kan bruke elsparkesykkel i veien, men ikke på motorvei og på steder merket med forbud mot sykkel. 

Du skal holde deg på høyre side av veien når du kjører i sykkelfelt eller på sykkelvei. 

Samme regler for mobilbruk som i bil: det er ikke lov å taste på selve telefonen eller holde den i hånden under en samtale.

Det er ikke krav til førerkort for esparkesykkel 

Bøtesatsene for en del overtredelser av trafikkregler er lavere enn for bil. Dette gjelder for eksempel kjøring på rødt lys og på steder med forbud mot bruk av elsparkesykkel. 

Barn under strafferettslig alder kan ikke ilegges bøter eller straff for ulovlig bruk av elsparkesykkel, men foreldrene kan holdes ansvarlig for barnas ulovlige bruk av elsparkesykkel som foreldrene eier eller disponerer. Det er spesielt aktuelt ved brudd på regelen om aldersgrense på 12 år og hjelmpåbudet.

Regler

Regler for elsparkesykler 

Det er forbudt å kjøre elsparkesykkel for de som er under 12 år. 

Er man under 15 år må man bruke hjelm. 

Kjøring i beruset tilstand er forbudt. Promillegrensen er også 0,2 som med bil.

Man kan risikere å miste førerkort dersom man kjører elsparkesykkel med promille. 

Krav om ansvarsforsikring. Dette betyr at man ikke kan bruke sparkesykkelen lovlig uten forsikring.

Det er ikke lov å være to eller flere på en sparkesykkel.

Alminnelige trafikkregler gjelder. Man har vikeplikt fra høyre, man må stoppe for gående ved fotgjengerfelt, og man må følge samme regler som de andre i trafikken. 

Elsparkesykler skal være utstyrt med bremser, rød refleks bak og hvitt eller gult lys foran.