VÅLAND: Legevaktsjef Magnus H. Gudmestad går ut med et ønske: – At alle bruker legevakten riktig. For at så mange som mulig skal få best mulig hjelp minner han om at legevakten er for alle – men ikke for alt.
– Vi må alltid prioritere akutt alvorlig sykdom, forklarer han. Derfor må vi ofte minne om at fastlegen skal benyttes på dagtid. Fastlegen kjenner sykehistorien din best. Legevakten er bare for akutt sykdom, skader eller kriser. Ring først 116 117Men blir du akutt syk, har legevaktsjefen enda et råd: – Ring først! Vårt nummer er 116 117. Ofte kan vi gi gode råd på telefonen og sykepleier kan koble seg opp for vurdering via video, sier han. Står det om liv, skal du alltid ringe 113. Stor aktivitet
Legevaktsjefen forklarer at aktivitetsnivået ved legevakten er svært høyt, selv om det ikke alltid ser sånn ut på venterommet. – Selv om det kan se rolig ut fra venterommet, er det ofte mye som skjer på baksiden. Ikke flere pårørende enn nødvendig Gudmestad minner også om at venterommet ved legevakten har svært begrenset kapasitet. – Vi oppfordrer pasienter til ikke å ha med flere pårørende enn det som er absolutt nødvendig. Hovedregelen er at barn og andre pasienter som trenger bistand, kan ha med én ledsager, sier Gudmestad.
Riktig bruk av legevakten: Ikke ring legevakten hvis det ikke haster
Legevakten kan gi deg råd over telefon 116 117 Fakta
I fjor gjennomførte vi over 75 000 telefonsamtaler med pasienter som ringte legevakten. I 2023 ble det behandlet 55 000 pasienter på legevakten eller ved utrykning med legevaktbilen.