KANNIK: Rektor Finn Lea på Kannik skole er nå optimistisk, nærmere to måneder etter at han arrangerte obligatorisk kveldsskole for elever og foresatte. Bakgrunnen var grove mobbesaker på sosiale medier.
Bjørg SandalHan har aldri før fått så mange positive tilbakemeldinger, både fra foresatte, lokalmiljøet i Stavanger og fra nasjonalt hold. Men så vakte det også oppsikt da rektor innkalte foresatte og elever til obligatorisk kveldsskole. En kjempesuksess
– Møtene var en kjempesuksess, med stort engasjement og stor påvirkning på elevene. Svært mange foresatte var sjokkerte over det de hørte, men vi er overbevist om at et slikt møte var et bra tiltak for å få hjem og skole til å jobbe tettere sammen. Og det må til hvis vi skal få bukt med problemene og få til en bedre kultur, sier Lea. – Mobbingen foregår utenom skoletid, hvorfor bruker dere så mye tid og krefter på dette, undrer vi. – Ja, det foregår på fritida, men elevene tar så klart problemene med seg inn i skolemiljøet og dermed påvirker det skolehverdagen, forklarer Lea. Færre saker
Lea understreker at målet med arbeidet er å fremme et godt og trygt skolemiljø. – Det vi har sett i sakene er rett og slett grenseoverskridende, med mobbing som går på religion, rasisme, sex og utseende – i tillegg til svært grov språkbruk, forklarer Lea. Han er glad for at skolen ser en reduksjon i mobbesaker etter kveldsmøtet. Han og alle ansatte ved skolen bruker mye tid på temaet, og jobber med å integrere temaet i ulike fag. Det vet de at de må gjøre i lang tid framover. «Generasjon angst»
Lea jobber nå med et opplegg for et oppfølgingsmøte for foresatte og elever. Han er inspirert av boka «Generasjon angst», skrevet av professor Jonathan Haidt. Siden 2018 har Haidt blant annet studert hvordan sosiale medier svekker de unges mentale helse. I boka framgår det at foreldre overbeskytter barna i den virkelige verdenen samtidig som barna overlates til seg selv i den virtuelle. Oppfølgingsmøtet vil ta utgangspunkt i at de unge er i et univers de egentlig ikke bør være i. – Vi ønsker å informere om konsekvensene av feil bruk av mobiltelefon og å fortsette dialogen med hjemmet, sier Lea, som også ønsker at barneskolene skal ta tak i temaet mobiltelefon og sosiale medier.