Barn og sosiale medier. Dette bør foreldre passe på

Skolesjef i Stavanger : Jørn Pedersen gir foreldrene 10 gode råd.

EIGANES/VÅLAND: Barn og sosiale medier er et tema som ­stadig blir mer aktuelt. Mange barn begynner i svært tidlig alder. Og ­foreldrene er usikre på hva de skal gjøre.

Denne artikkelen er krysspublisert til bydelsaviser.no

Selv om sosiale medier kan gi positive opplevelser som læring, kreativitet og sosialt samspill, kan det også ha negative effekter. Dette inkluderer utfordringer som nett­mobbing, skadelige påvirkninger på selvbilde, og muligheten for at barn utsettes for upassende innhold.

Foreldre og lærere spiller en viktig rolle i å veilede barn i å bruke sosiale medier på en trygg og ansvarlig måte. Det er viktig å ha åpen kommunikasjon, sette grenser og sikre at barn har tilgang til alders­vennlig innhold.

Ifølge Elevundersøkelsen opp­­­gir nesten en 1 av 3 elever å ha opplevd negative situasjoner i sosiale medier eller dataspill, som har gjort at de ble sinte, triste eller lei seg. Undersøkelsen viser også at sosiale medier og gaming også har positive sider. Det kan blant annet bidra til å etablere og opprettholde nye kontakter, samt gi tilhørighet og støtte i vanskelige situasjoner.

Skolesjef i Stavanger Jørn Pedersen gir nå 10 gode råd til foreldre:
1. Aldersgrenser på sosiale medie-apper bør overholdes. Det betyr stort sett 13 års aldersgrense for alle sosiale medier.

2.  Foreldre bør bruke de mulighetene og innstillingene for foreldrekontroll som finnes for den enkelte tjenesten.

3.  Det bør være skjermfrie soner i barnas liv, både på skolen og hjemme.

4.  Foreldresamarbeid i regi av skolen eller FAU bør brukes til å lage felles regler for skjermbruk på fritiden og etablere «skjermvettregler om hvordan man skal oppføre seg på nett.

5.  Foreldre bør engasjere seg og kjenne til hva barna gjør, og hvem de møter på digitale plattformer. På samme måte som man spør hvordan dagen har vært, bør man stille spørsmål om hvordan den digitale dagen har vært.

6. Foreldre bør engasjere seg i barnas digitale skolehverdag og sette seg inn i digitale skoleenheter og digitale læringsressurser

7. Vurder å skru av eller redusere antall varslinger fra de sosiale mediene. Trenger vi å bli varslet hver gang en venn legger ut noe?

8. Foreldre og andre voksne bør engasjere seg og snakke med ungdommene om hva de gjør på digitale plattformer.

9. Foreldre, ansatte i skolen og andre voksne bør hjelpe barna til å oppnå en god balanse mellom skjermbruk og annen aktivitet.

10.  Voksne bør være gode forbilder og sørge for at ungdommene får gode vaner for skjermbruk i familien, med venner og på skolen

Skolesjefen erkjenner at flere uønskede hendelser henger sammen med bruk av sosiale medier i Stavanger-skolen. Det som skjer på fritiden smitter over på skolehverdagen, selv om skolene har gode regler for mobilbruk og sosiale medier.

– For elevene henger det som skjer på skolen og det som skjer i sosiale medier eller andre steder på nett, tett sammen. Inkludering og ­ekskludering i det virkelige liv reflekteres ofte på nett og omvendt. Det er altså ikke nødvendigvis sosiale medier og gaming som skaper utenforskap. Men det er viktig at både foreldre, skole og elever har dette på dagsorden hele tiden, sier skolesjefen.

Hva gjør Stavanger kommune?
Kommunen har tatt flere grep for å unngå uønskede hendelser knyttet til skjermbruk og sosiale medier.

Elevene kan ikke logge på sosiale medier gjennom å bruke «logg på med Google» og skolekontoen sin (gjennom API).

Det er også lagt begrensninger på å bruke sosiale medier på chromebooken

Kommunen bruker sikre løs­­ninger som ivaretar person­vernet.

Kommunen beskytter elev­ene mot skadelig innhold.