SENTRUM: Stavanger Rådhus ble oppført i 1963. Fram til 1987 var også bygningen byens bibliotek. Med over 60 års flittig bruk, var det klart at tiden var inne for en «liten oppussing». Rehabiliteringen ble igangsatt etter en mulighetsstudie i 2018.
Bygget skulle ikke bare oppgraderes – det skulle bli Norges mest energiproduserende rådhus. Miljøambisjonene var skyhøye, inkludert BREEAM-sertifisering på nivået «Excellent» – og en fossilfri byggeplass. Arbeidet har blitt planlagt og gjennomført under vekslende poliske regimer. Prislappen var først 260 millioner. Siste tilgjengelige prognose, fra våren 2024, viser at beløpet er steget med 123 prosent, til 580 millioner kroner. Hva den endelige regningen blir, er det ingen som vet helt sikkert. Hvem har ansvaret? Og hva skyldes skivebommen? Rogaland Revisjon leverte i mars i år en rapport på 121 sider som prøvde å finne svar. Problemstillinger til rapporten var: «Hva er de bakenforliggende og direkte årsakene til fremdrifts- og kostnadsoverskridelser i renoverings- og ombyggingsprosjektet Stavanger Rådhus?» Denne rapporten er offentlig og kan fås ved å kontakte Stavanger kommune. Eiganes og Våland Avis stilte alle gruppelederne i de politiske partiene fem spørsmål. Til tross for gjentatte henvendelser, fikk vi bare svar fra fem av partiene. Spørsmålene til politikerne 1. Hvem mener ditt parti har ansvaret for denne store budsjettsprekken? 2. Er denne type saker et eksempel på en svakhet med formannskapsmodellen?
Her er svarene vi fikk:
Line Møllerop
Gruppeleder – Høyre
1. Rådhusrapporten viser at det har vært manglende styring, mange prosjektledere, og fragmentert ansvar. I tillegg har det blitt lagt inn fordyrende tiltak og bygningsmassen var i dårligere stand enn antatt. Det handler mest av alt om kostnadskontroll. Der har vi en vei å gå i Stavanger.
2. Først og fremst handler det om informasjonen som gis til de folkevalgte, uavhengig av styringsmodell. Man er gjerne tettere på saker i en parlamentarisk modell, men det er ingenting i formannskapsmodellen som tilsier at vi ikke kan informeres om merkostnader i byggeprosjekter tidligere.
3. Det bør vi ikke være! Vi må ha stor respekt for at vi forvalter skattebetalernes penger når vi bruker offentlige midler. Stavanger har lenge hatt en god økonomi, og vi har tillatt oss dyre vaner.
4. Den økonomiske situasjonen er krevende, og da tar ikke denne typen sprekk i byggeprosjekter seg godt ut.
5. Vi har etterlyst strengere kostnadskontroll, og hvor alle prosjekter over 50 millioner skal ilegges sterkere kostnadskontroll. I tillegg vil vi tilbake til at totalentreprise er hovedregelen i byggeprosjekter. Da vil vi få bedre kontroll på kostandene, og færre leverandører å forholde oss til.
Dag Mossige
Gruppeleder – AP
1. Rogaland Revisjons rapport peker på dårlig planlegging, dårlig kvalitetssikring og undervurdering av risiko som viktigst. Pandemi. Prisstigning. Inflasjon grunnet krig. Men det pekes på at kommunen ikke har god nok økonomistyring. Det er alvorlig. Rapporten peker også på fordyrende tiltak fra politikerne.
2. Definitivt. Jeg er personlig en sterk tilhenger av en parlamentarisk modell (her er jeg i mindretall i eget parti), fordi det er tydeligere hvem som har ansvaret.
3. Nei. Men jeg skulle ønske vi kom tettere på prosjektene underveis. Ta for eksempel saken om kaffimaskinene. Det var ikke noe politikerne hadde bestilt – selv om noen feilaktig og mot bedre vitende hevdet det – men noe administrasjonen selv la inn som anbudsbeskrivelse.
4. Det kan være med å svekke tilliten, ja. Så er det opp til politikerne å være ansvarlige og gå etter de reelle grunnene for overskridelsene – ikke skyte på hverandre for billige poenger.
5. Kommunen må styrke sin økonomistyring. Da er det neppe lurt å skjære ned på folk her, slik noen partier vil.
Mette Vabø