Er de røde gatene i Stavanger bare for syklister?

Norges første:Møllegate ble i 2016 Norges første sykkelprioriterte gate.

Eiganes: De er røde. De blir stadig flere. Og – foreløpig finnes de kun i Eiganes og Våland bydel. Navnet er Sykkel­prioriterte Gater. 

Du har sikkert sett de røde gatene rundt omkring i bydelen vår. De kalles sykkelprioriterte gater, og meningen er å gi syklistene en enklere og tryggere hverdag. Da Møllegata ble sykkelprioritert gate i 2016, var dette Norges aller første sykkelprioriterte gate. Og hvis du lurer på om det funker, da er det glade nyheten at i Møllegata har sykkel­trafikken tredoblet seg siden den fikk sin rødfarge. 

Hva er egentlig en sykkelprioritert gate?
I en sykkelprioritert gate er det meningen at bilister og syklister deler veibanen. Og la oss ile til med det samme: det er ikke egne trafikkregler for disse gatene. De røde gatene er ikke bare for syklister. Både biler og syklister må forholde seg til de vanlige reglene for trygg trafikk. Det røde dekket i midten har ingen trafikkregulerende betydning, men gjør det tydelig for alle trafikanter at de her ferdes i en sykkelprioritert gate. Her må du altså regnes med økt sykkeltrafikk. Og til forskjell fra andre gater, er sykkelprioriterte gater utformet på syklistene sine premisser med tanke på trafikksikkerhet, opplevd trygghet, trafikkflyt og fremkommelighet. 

Underbevisst
Mye av virkningen med de røde gatene er at alle trafikanter underbevisst skjønner at de kommer inn i en gate som skiller seg fra vanlige gater Bilistene skjønner at de kommer inn i en «sykkelverden», og syklistene opplever at de får mer frihet. Selvsagt er det en ikke ubetydelig kostnad med å få dette på plass, rødfargen koster jo litt, men vi får tilbake mer sykling, større sikkerhet og lavere biltrafikk. Undersøkelser som er gjort i områdene rundt de røde gatene viser også at beboerne setter pris på tiltaket.

Slik tilrettelegges de røde gatene for sykling:

• Fartsgrense på 30 km/t

• Begrenset biltrafikk

• Parkering i kjørebanen er forbudt

• Langsgående bilparkerings- lommer med sikkerhetsbuffer.

   Det minker faren for kollisjon med bildører.

• Ingen kollektivtrafikk

• Redusert kjørebanebredde,

   samt smågatestein i side arealene

• Visuell utforming med rødt dekke

• Fotgjengere har et eget areal

Her finner du i dag sykkelprioriterte gater:

Møllegata, Kannikgata (øst), Seehusens gate, Jens Zetlitz gate, Ivar Aasens vei, Tjodolf gate.

Her er det planlagt sykkelprioriterte gater:

Steingata, Kannikgata (vest), Hannasdalsgata, Ladgårdskleivå, Peder Klows gate, Cort Adelers gate, Rektor Steens gate, Chr. Jacobsens gate, Biskop Reinalds gate.

Syklistene er velkommen å sykle i kjørebanen og bilistene skal ta hensyn til syklistene. I tillegg blir gaten visuelt innsnevret som skal dempe farten. Utenom tilrettelagte parkeringsplasser i gaten, er det forbudt å parkere i en sykkelprioritert gate.